menu
banner
تاریخچه

تاریخچه پیدایش آهن و کاربد آن صنایع ساختمانی

time زمان مطالعه:3 دقیقه
date 10 اردیبهشت 1403
وقتی سنگ آهن داغ می شود ساختاری به نام سرباره (Slag) درست می کند که از لحاظ ظاهری شبیه به ماگما یا گدازه مایع است. سپس سرباره را به شکل مورد نظر تبدیل می کنند و چکش کاری می شود تا نهایتا به فرم جامد سخت تبدیل شود.

تاریخچه استفاده از آهن در ساخت و ساز

تاریخچه استفاده از آهن آلات به مصر باستان و بین النهرین بر می گردد. محبوبیت آنها در طی قرن 16 به اوج خود رسید جایی که به عنوان یک روش خلاقانه برای بنا کردن ساختارهایی مثل قلمروهای پادشاهی و کشتی های جنگی مورد استفاده قرار گرفتند. آهن فلزی شکل پذیر و محکمی است که امکان استفاده از آن را به روش های مختلف فراهم کرده است. در اوج محبوبیت استفاده از آهن آلات، طراحان مختلف دنیا از فلزات دست ساز و قالبگیری شده برای ساخت نرده ها و درب های ورودی کمک می گرفتند.
استفاده از آهن در طی قرن 16 به اوج خود رسید جایی که علاوه بر استفاده در ساخت ابزارآلات و تجهیزات جنگی در ساختن پله فلزی یا پله گرد فلزی و غیره نیز استفاده می شد. هنرمندان آن دوران از آزادی عملی که به خاطر طراحی آثار معماری به کمک آهن آلات ایجاد شده بود استفاده کردند و زیباترین ساختارهای جهان را ساختند که امروزه توریست های سراسر دنیا برای بازدید آنها لحظه شماری می کنند.
منظور از آهن ورزیده آهن چکش کاری شده یا کار شده است. فرایندی که آهنگر برای درست کردن ساختارهای چکش کاری شده طی می کند واقعا یک فرایند هنری است. در ابتدا، آهنگران با کوره آهن کار می کردند که شبیه به کوره هایی است که از زغال برای گرم کردن سنگ آهن استفاده می کردند.
وقتی سنگ آهن داغ می شود ساختاری به نام سرباره (Slag) درست می کند که از لحاظ ظاهری شبیه به ماگما یا گدازه مایع است. سپس سرباره را به شکل مورد نظر تبدیل می کنند و چکش کاری می شود تا نهایتا به فرم جامد سخت تبدیل شود.
استفاده از آهن آلات در طی انقلاب صنعتی افزایش زیادی پیدا کرد. امروزه، فرایند آهن آلات دست ساز عمدتا در کارخانجات تصفیه فلزات و پالایشگاه ها به کمک ماشین آلات پیشرفته و سنگین انجام می شود. امروزه اکثر ساختارهای آهن ورزیده به کمک فلزات جایگزینی مثل فولاد نرم ساخته می شوند.
با اینکه شیوه ساخت آهن ورزیده دست ساز هنوز در فروشگاه های مختلف در سراسر دنیا انجام می شوند اما خیلی کم هستند. زیبایی ابدی و بسیار زیاد آثار هنری آهن آلات به عنوان یک سبک محبوب برای تزئین خانه ها، ساختمان ها و اتاقک ها مورد توجه است و هنوز هم به عنوان سمبل لاکچری، ظرافت و زیبایی شناخته می شوند.

 

 

history-of-iron-and-use-construction-industries

 

** مطالعه بیشتر : طراحی پله فلزی با روش های مدرن

 

هنر نو یا ( ART NOUVEAU )

تأثیر آثار هنری معماری در ساختارهایی مثل برج ایفل باعث ظهور دوره ای طراحی مدرن در اواخر 1800 و اوایل 1900 میلادی شد. هنر نو در برگیرنده تمامی فرم های هنری است که شامل طراحی داخلی، چاپ، گرافیک، مد و فشن و معماری می شود. ساخت پله مدرن و ایده های ساخت پله فلزی دوبلکس در این دوران کلید خورد. کسانی که این سبک هنری را با Art Deco مطالعه کرده اند به آن total art یا فراگیر و جهان شمول می گویند. در طی سال های 1900 بعد از اینکه گرایش جدیدی مبنی بر تزئین و طراحی تجاری به کمک آهن آلات در سراسر اروپا شکل گرفت، استفاده از آثار هنری ساخته شده از آهن رونق جدیدی پیدا کرد. در دهه 1920 سبک هنر نو وارد انگلستان شد و سپس از آنجا به آمریکا و آمریکای شمالی رسید.

هنر نو ابتدا به عنوان یک ترند مطرح شد اما نهایتا به یک سبک خاص تبدیل شد و راه را برای بسیاری از ابداعات تکنولوژیکی که امروزه استفاده می شوند هموار کرد. یک نمونه از آن استفاده از چاپ لیتوگرافی است. در آن موقع شاهد استفاده از خطوط منحنی و الگوهای چرخشی در ساختارهای آهنی، پارچه ها، جواهرات و تبلیغات چاپی استفاده می شدند.

هنر نو را می توان عمدتا در معماری کل اروپا مشاهده کرد. کلیساهای جامع تاریخی و بالکن های زیبایی که با ساختارهای آهنی پیچیده تزئین شده اند همگی نشانه سبک اروپایی در طراحی هستند. برخی از آثار تاریخی که مرتبط با این سبک هستند و توریست های زیادی را به سمت خود می کشد، Casa Batlló (کازا بالیو) در مرکز بارسلون اسپانیا، ایستگاه راه آهن Vitebsk (ویتبسک) در سن پترزبورگ و ورودی های مترو پاریس در تمام فرانسه هستند.
آنتونی گائودی یکی از مشهورترین معماران و اصلی ترین تأثیرگذاران سبک طراحی هنر در جهان است که هیچ موقع نتوانست شاهکار هنری خود، کلیسای ساگرادا فامیلیا، را به اتمام برساند. با اینکه هنوز کار ساخت آن به اتمام نرسیده اما پربازدیدترین مکان اسپانیا محسوب می شود.
طراحان سراسر دنیا هنوز هم از سبک هنر نو در مد و فشن های امروزی و دکوراسیون خانه الهام می گیرند. زیبایی فوق العاده و زیبایی بی نظیر آثار هنری ساخته شده از آهن باعث شده این آثار صنایع دستی اینقدر جذاب باشند که در طول زمان جاودانه مانده اند.

 

history-of-iron-and-use-construction-industries

 

 

*** میتوانیید از محصولات و پروژهای گروه معماری دیمه دیدن فرمایید.

 

آهن آلات زیبا و معروف دنیا

احتمالا معروف ترین ساختار آهنی جهان که امروزه نیز بازدید کنندگان زیادی دارد، برج ایفل است. گوستاو ایفل مهندسی این برج را بر عهده داشت که در سال 1889 ساخته شد. این سازه هنری یک ابراز لطف هنری برای جنبش های صنعتی و هنری که با پایان انقلاب فرانسه عملی شدند.
مردم به این ساختار بحث برانگیز اعتراض کردند و ظاهر آن را خیلی بدشکل نامیدند و کارایی آن را زیر سؤال بردند. منتقدین می گفتند که وقت تلف کردن برای طراحی معماری و مهندسی آن بی فایده است چرا که عملا ساخت آن غیر ممکن است. گوستاو ایفل از ایده برج ایفل دفاع کرد و آن را با اهرام مصر مقایسه کرد.
این برج نهایتا با وجود برخی نظرات منفی و اعتراض ها ساخته شد و برای اولین بار نیز از آن به عنوان ورودی نمایشگاه جهانی در سال 1889 استفاده شد. ارتفاع برج ایفل حدود 324 متر است که می توان با ارتفاع ساختمان 81-story در چین مقایسه کرد. به مدت 41 سال لقب بلندترین ساختمان جهان را داشت تا زمانی که در سال 1930 ساختمان کرایسلر در شهر نیویورک ساخته شد.
برای ساخت برج ایفل 300 نیروی کارگر به مدت 2 سال همکاری کردند تا توانستند این برج را طراحی کرده و 18 هزار قطعه آهن بسازند که در نهایت به یکدیگر پرچ شدند.
امروزه این بنا، به عنوان یکی از چشمگیرترین آثار هنری در سراسر جهان قلمداد می شود که تقریبا هر سال 7 میلیون گردشگر را به سمت خود جلب می کند. بازدید کنندگان برج ایفل از سراسر دنیا جمع می شوند تا هم برج را ببینند و هم در رستوران طبقه دوم غذا میل کنند یا اینکه از سکوی بازدید طبقه سوم کل شهر را مشاهده کنند. گوستاو ایفل یک قطعه نمادین از آثار ساخته شده به کمک فلز آهن درست کرد که بنا کننده سبک هنری خاصی به نام Art Nouveau یا هنر نو می باشد.

*** گروه معماری دیمه، طراح و ایده پرداز آثار هنری ساخته شده از آهن در فضاهای داخلی ***

گروه معماری دیمه با اشراف کامل نسبت به جایگاه هنری فلزاتی مثل آهن و خصوصیات این فلز و تیمی متخصص متشکل از طراحان حرفه ای توانسته به ساخت انواع پله های فلزی، پله دوبلکس و پله های مدرن بپردازد که تمامی اصول طراحی مدرن در آنها رعایت شده است. برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

      

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
loader
لطفا صبر کنید