menu
banner
تحول

تحول تدر یجی پله فلزی و تغییرات مهم آن

time زمان مطالعه:5 دقیقه
date 16 آبان 1402
با ظهور مدرنیته و مدرن سازی، الگوی نحوه طراحی ستون نرده ها، محل قرارگیری آنها، پیچیدگی طراحی ها و متریال های مورد استفاده مثلا در پله فلزی و ستون نرده ها نیز تغییر پیدا کرد. وقتی آزادی عمل بیشتری در زمینه انتخاب مواد خام اولیه ایجاد شد، فلزات و آهن های چکش کاری شده و خم شده مثل فِرفورژه هم برای ساخت پله فلزی و ستون نرده استفاده شدند و از فرم اولیه چوبی، گرانیتی یا سایر سنگ ها فاصله گرفتند.پله مدرن امروزی تفاوت فاحشی را با طراحی های قدیمی تر نشان دادند.

بررسی سیر تحول و تغییرات پله فلزی

به نظر شما می توان ساختمانی را بدون پله فلزی تصور کرد یا شرایطی که در آن آسانسورها خراب باشند و تنها گزینه برای رسیدن به طبقات بالاتر ساختمان هم فقط آسانسور باشد، در این شرایط چطور می خواهید به طبقات بالاتر بروید؟ با اینکه بالا رفتن از پله فلزی یا پله های معمولی سخت تر از استفاده از آسانسور است اما نمی توان ساختمانی را بدون پله تصور کرد.تا به حال به ذهنتان خطور کرده که اولین بار چه کسی و چه زمانی پله را اختراع کرد؟ تعجب نکنید چون کمتر کسی در مورد چنین اختراع مهمی اطلاع دارد!اینکه بخواهیم دقیقا مشخص کنیم ایده ساخت پله مربوط به چه کسی است کار راحتی نیست اما در طول تاریخ افرادی بوده اند که ایده ساخت پله گرد فلزی و مشابه آن را به نام خود ثبت کرده اند – نحوه تغییر و تحول این ایده به ما نشان می دهد که چه تاریخچه ای پشت آن بوده و فلسفه ساخت آن براساس کدام نیازهای بشر بوده است. این اطلاعات که ریشه در تاریخ دارند به ما اطلاعات مهمی در مورد فرهنگ، تمدن و مدرن گرایی و غیره دارد.هر چیزی در طی زمان تغییر و تحول پیدا کرده از سیاست تا بشریت و از مد تا فناوری و تکنولوژی پس بررسی مسیر تغییر و تحول پله فلزی چیز عجیب و غیر عادی نیست. طراحان و نسل اخیر معتقد به نوآوری هستند و بکارگیری این ایده ها با طراحی های قدیمی قطعا شاهکار درست خواهد کرد. شاید باور نکنید ولی مردم میلیون ها تومان پول خرج طراحی و ساخت بهترین نوع پله فلزی دوبلکس و پله مدرن برای تزئین خانه های خود می کنند.در زمان های قدیم، پله ها را از چوب درخت و سنگ های مسطح و تخت و سازه های مشابه می ساختند که برای دسترسی به نواحی سطحی بالاتر یا غارها استفاده می شد. با اینکه در طی زمان تغییرات گسترده ای در طراحی پله فلزی ایجاد شده اما ساختار پایه و شکل آنها کماکان مشابه است. 

 

پله سنگی قبل از ظهور پله فلزی

تاریخچه ساخت و استفاده از پله ها اولین بار حدود 6000 سال قبل میلاد مسیح پله ها ساخته شدند که طراحان دوران باستان از آنها برای رفتن به جایی بالاتر یا پایینتر و یا حتی زمین ها استفاده می کردند. در چنین شرایطی، حتی از پله ها برای رفتن به قسمت های بالاتر زمین استفاده می شود تا از موقعیت های خطرناک فرار کنند. با گذشت زمان، تمرکز و هدف اصلی ساخت پله ها به سمت ایده های فلسفی و مذهبی گرایش پیدا کرد.پله ها را وسیله ای برای رفتن به سمت بالا و رسیدن به پروردگار الهی می دانستند و گفته می شد که این پله ها به سمت بهشت می روند و ارزش های فرهنگی زیادی داشت. این مورد حدود 55 سال قبل از میلاد مسیح، در چین رواج زیادی داشت و طبق گفته مورخین، کنفوسیوس از نردبان خود بالا می رفت و ارتباطی بین زمین و آسمان برقرار می کرد تا به عرش الهی برسد.در زمان های بعدی شاهد پله های اهرام مصر بودیم. تمامی این طراحی های مختلف تنها یک چیز را نشان می دهند؛ با اینکه در نقاط مختلف جهان بودند ولی همه آنها قصد داشتند انسان را به مرتبه روحانیت و تقدس و درجات خاص برسانند.منابع دیگری هم در مورد نردبان و پله فلزی و مشابه آن در ارتباط با عقاید مذهبی وجود داشتند که قویا ذات انسانی و فرایند تفکر آن را نشان می دهند که چطور در طی زمان هدف خود را برای ساخت آنها تغییر داده است.

 

stone-stairs

 

پله فلزی و انواع پله ها با هدف مقابله با خطرات

خطرات و تفاوت های جغرافیایی احتمالا جزو اولین دلایل بشر برای ساخت سازه ای به نام پله بود چرا که برحسب نیاز خود باید از دره و پله های زیادی بالا می رفتند که ایده ساخت پله به ذهن بشر خطور کرد. در ابتدا جنس پله فلزی از چوب یا حتی سنگ هایی بود که با دست تراشیده بودند.با اختراع زمان و تمدن و ایجاد جنگ و نبردهای مختلف، شاهد ایجاد تغییر دیگری در ساخت پله ها بود. قلعه ها و دژها در قلمرو پادشاهی نیازمند طراحی پله های مختلف بودند که اغلب مواقع مارپیچی بودند و توسط سربازان و پادشاهان استفاده می شدند. این نوع طراحی بسیار اهمیت داشت چرا که در طی جنگ ها، مسأله اصلی زمان و امنیت پادشاهان بود.دلایل نظامی منجر به طراحی جدید پله های فلزی شد تا جنگ و نبردها را به سمت پیروی بکشاند. مسیر سریع و اضطراری برای فرار از خطر، پله ها را به یک بخش بسیار مهم در معماری ساختمان ها تبدیل کرد. اکثر طراحی این نوع از پله فلزی، مارپیچی بودند و باید از لحاظ استراتژیکی طوری طراحی می شدند تا سربازان و افراد جنگجو بتوانند در موقعیتی خاص از خود دفاع کرده و حالت تدافعی بگیرند.

 

تغییر و تحول پله فلزی به دلیل لاکچری:

با ظهور خانواده های سلطنتی و پادشاهی، طراحی های انواع پله فلزی هم متحول شد. مدرنیته و هنر و مد، تأثیر بسیار زیادی روی معماری داشت و استادکاران باهوش و با استعداد نیز پله ها را طوری طراحی می کردند که درخور و شایسته پادشاهان و ملکه ها باشد. در دوره سبک های ژاکوبی در دهه 1400 تا سبک های ویکتوریایی، این نوع ساختارها دارای جزئیات ظریف و در هم پیچیده و حقیقتا تکامل یافته تر نسبت به طرح های قبلی بود.اوایل طراحی پله فلزی و سایر پله ها از متریال های مختلف بدین گونه بود که بخش قابل توجهی از ساخت بنا را به خود اختصاص می داد اما با گذشت زمان، ارزش جنبه زیبایی آن به خاطر نبود فضای کافی کاهش پیدا کرد.با گذشت زمان، طراحی های ستون نرده هم تغییر پیدا کرد. اوایل تا اواخر دوره جرج حاکی از طراحی های مختلف پله فلزی و نحوه نصب و قرارگیری ستون نرده ها و طراحی آنهاست. در این دوره، ساختمان ها حاوی پلکان های مختلف بودند که به طبقات بالاتر می رفت و اهداف مختلفی از طراحی آنها وجود داشت. 

 

metal-stairs

 

تغییر و تحول طرح و الگوهای ساخت پله فلزی

با ظهور مدرنیته و مدرن سازی، الگوی نحوه طراحی ستون نرده ها، محل قرارگیری آنها، پیچیدگی طراحی ها و متریال های مورد استفاده مثلا در پله فلزی و ستون نرده ها نیز تغییر پیدا کرد. وقتی آزادی عمل بیشتری در زمینه انتخاب مواد خام اولیه ایجاد شد، فلزات و آهن های چکش کاری شده و خم شده مثل فِرفورژه هم برای ساخت پله فلزی و ستون نرده استفاده شدند و از فرم اولیه چوبی، گرانیتی یا سایر سنگ ها فاصله گرفتند.پله مدرن امروزی تفاوت فاحشی را با طراحی های قدیمی تر نشان دادند. در طراحی پله فلزی و سایر مدل های مدرن مثل پله دوبلکس و غیره، از فضا استفاده کمتری شده و طراحی ها پیچیدگی کمتری دارند و از شیوه های ساده و مؤثر برای هدف اولیه از ساخت پله ها استفاده شده است.اختراع آسانسورها نوع نگاهی که به پله فلزی و سایر فرم های آن می شد را تغییر داد اما همیشه ساختمان ها باید پله داشته باشند چرا که بخش مهمی از پروتکل ساخت ساختمان ها برای مواقع اضطراری و اورژانسی است. 

نگاهی به حال و آینده طراحی و ساخت پله فلزی

طراحی های جدید روی پله های متحرک تمرکز دارند یعنی پله برقی. این دستگاه ها و کارکرد آنها با برق، نوع نگاه ما به پله ها را تغییر دادند و زندگی افراد را خیلی علمی تر جلوه دادند. هنوز هم پله ها نشان دهنده تفاوت واضح بین قشر پولدار و فقیر است.خانه های ییلاقی بِنگِلو و منازل بزرگ و ویلایی، رخ نمایی پله های بزرگ و عظیمی است که بخش زیادی از خانه را به خود اختصاص می دهند. امروزه برخی افراد دوست دارند تا طراحی سلطنتی را به پله ها اضافه کنند و طراحی های قدیمی را وارد معماری مدرن می کنند و به نوعی مقداری سبک وینتیج را پیاده سازی می کنند.طراحی های ریاضیاتی و اثرات آن روی معماری پله ها و پله فلزی تقریبا از قرن 19 به بعد خود را بیشتر از گذشته نشان داد. طراحی های مدرن امروزی پله هایی از جنس شیشه را نشان می دهند که جایگزین پله های چوبی و پله فلزی شده اند.با ظهور طراحی هایی که آینده گرایی بیشتری دارند، مسیر جدیدی به سمت ساخت آسمان خراش ها و ساختمان های بلند باز شد که بر معماری دنیای مدرن امروزی هم حکمفرماست. به همین دلیل امروزه شاهد هستیم که به جای پله فلزی، پله های شیشه ای ساخته شده اند که زیر آنها آکواریوم کار شده یا حتی نمایی به سمت پایین دارند که در ساختمان های بلند می بینیم.  

 

ضرورت و نیاز به پله ها در طراحی ساختمان

پله های با طراحی های مختلف مثل پله فلزی و پله مدرن، پله دوبلکس و غیره باید در یک ساختمان باشند و جای هیچ شکی نیست. تا قرن 19، آسانسورها وجود نداشتند و تنها راه برای انتقال به طبقات بالاتر، کمک گرفتن از پله ها بود. نحوه ساخت آنها هم عمدتا وابسته به دوره و فرهنگ آن زمان بود.عظمت و شکوه طراحی ها بسیار چشمگیر بوده و حقیقتا بیانگر فرهنگ و هنر دوره ای بود که در آن ساخته شده بودند. حتی پله ها وسیله تمایز آشکار و واضح بین افراد ثروتمند و طبقات پایینتر جامعه بود.با اینکه پله ها و طراحی های آنها در طی زمان تغییرات زیادی پیدا کرده، اما امروزه دلایل بیشتری علاوه بر جنبه های زیبایی وجود دارد. خلاقیت طراحان و معماران صرف امنیت و خدمات رسانی به افراد معلول شده و اینکه چطور پله ها طراحی شوند تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

در دسترس پذیری پله ها چه معنایی دارد؟

افزایش سن مشکلات متعددی را در زندگی افراد پدید می آورد که بزرگترین آنها مشکل در راه رفتن و بالا رفتن از جایی است. البته نه فقط برای افراد مسن بلکه افراد معلول و ناتوان هم در استفاده از پله ها دچار مشکل هستند و به همین دلیل بالابر پله رو (stair lift) اختراع شد. بالابرهای پله رو جایگزین عالی برای آسانسورها و برای فضای داخلی خانه ها هستند مخصوصا برای کسانی که مشکل فضا و مالی دارند با این حال هزینه ساخت و نصب آنها کم نیست.امکانات مختلفی برای بالابرهای پله رو قرار داده شده چرا که نمی توان تمامی مواردی که این افراد نیاز دارند در طبقات پایینتر خانه نشان داد. به همین دلیل حتما باید فضای موجود قبل از نصب بررسی شود و این کار فقط از متخصصین مربوطه بر می آید.در این مواقع از بالابرهای پله رو دست دوم و همچنین مددکاران اجتماعی مثل کار درمانگرها استفاده می شود تا این مورد بررسی گردد و حتی توصیه شده که از افراد حرفه ای کمک بگیرید چون هر اختلالی که در مکانیسم این دستگاه ها بوجود بیاید، برای فرد بسیار خطرناک خواهد بود. در انواع برقی و باتری دار نیز ساخته می شوند.  

گزینه ها و موارد مختلف در ساخت انواع پله فلزی و دوبلکس

بالابرهای پله رو قطعا اکتشاف بسیار مهمی در دسترس پذیر بودن پله ها هستند اما جدای از آن، ایده های جدیدتر و مدرنتری هم برای افراد ناتوان به کار گرفته شده اند. نرده های طویل راه پله ها هم پشتیبانی خوبی برای افرادی که در بالا رفتن یا پایین رفتن از پله ها دارند فراهم می کند. ضمنا هندریل های متحرک نیز برای انواع پله ها مثل پله فلزی فراهم شده است. حتی نرده هایی هستند که در ابتدای راه پله ها و پله فلزی قرار داده می شوند تا دسترسی راحتتری را ایجاد کنند که با زاویه 90 درجه خود بخش کمکی بسیار خوبی هستند. بالابرهای پله رو و اهداف ساخت آن ، بخاطر نیازها و الزامات مختلف، کارخانجات مختلف انواع گوناگونی از بالابرهای پله رو ساخته اند که ساده ترین فرم صندلی با یک دسته و جای پا هستند. ارتفاع صندلی را معمولا می توان تنظیم کرد. حتی نوع چرخان آنها هم ساخته شده است. خانه هایی که فضای کافی برای بالابرهای پله رو با فرم ابتدایی را نداشته باشند می توانند از بالابرهای پله رو نفربر و ایستاده استفاده کنند که گزینه بسیار مناسبی است. حتی در برخی از آنها می توان فرد را با ویلچر سوار کرد.

 

metal-stairs

 

آسانسورها و موارد کاربرد

با اینکه استفاده از آسانسورها به جای پله فلزی نیز در خانه ها زیاد شده اما نیاز به فضای بسیار زیاد و سرمایه بالایی دارند. اگر بتوانید یکی از آنها را نصب کنید، طراحی های مختلفی از آن وجود خواهد داشت که براساس انتخاب فرد خریدار شرکت سازنده اقدام به ساخت می کند مثل آسانسورهایی که دارای سطوح شیب دار و هندریل هستند. نوع دیگری از این دستگاه ها هستند که مختص افرادی است که نمی توانند از پله بالا بروند و به کمک آنها افراد ویلچری هم می توانند از رمپ روی پله ها استفاده کنند. حتی از این وسایل می توان برای پله های مارپیچی هم استفاده نمود. 

تغییر و تحول در طراحی پله ها کماکان ادامه دارد

با اطمینان می توان گفت که راه پله ها و پله های فلزی، پله های دوبلکس و غیره بخش مهمی از ساختمان های مختلف هستند و در آینده نیز چنین خواهد بود و تمرکز طراحان در ساخت پله ها این خواهد بود که همه افراد با هر نوع مشکلی بتوانند از آنها استفاده کنند که به مرور زمان به تناسب آن شاهد موارد جدید و اختراعات دیگری خواهیم بود. گروه معماری دیمه، مجری برتر داخلی در زمینه انواع پله هاگروه معماری دیمه با سابقه درخشان و کار بر روی پروژه های مختلف، طراحی های یونیک و قیمت های مناسب رضایت خاطر مشتریان را جلب کرده است. طراحان و معماران این گروه برای هر نوع دکوراسیونی، ایده هایی جدید و مطابق با خواست و سلیقه شما برای انواع پله فلزی دوبلکس و مدرن، پیاده سازی می کنند. برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره تلفن های ثبت شده در داخل سایت تماس بگیرید.

   

درج نظر برای این مطلب

اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.
loader
لطفا صبر کنید